De Peueraar 23/24, juli/augustus 1992

Auteur:


Van Natte Droom tot Flikkerterreur

Flikkerterreur is een groep die van de Roze Zaterdag een spektakel wil maken. Als protest tegen de saaie Roze Zaterdagen die de afgelopen jaren door het COC zijn georganiseerd. Dit initiatief van de flikkergroep vinden we een goede aanleiding om eens wat meer te weten te komen van deze groep, en hun strijd.

Wat is de Roze Zaterdag?

"De Roze Zaterdag is de herdenking van het protest tegen de ontruiming van "Stonewall", een uitgaansgelegenheid voor homo's, in Amerika in 1969. Dit was de eerste keer dat homo's zich niet weg lieten jagen, maar in protest kwamen tegen de ontruimingen en de razzia's op homo's. Dit feit wordt sinds het eind van de zeventiger jaren in Nederland herdacht."

Waarom hebben jullie je naam veranderd van De Natte Droom in Flikkerterreur?

"Uit de oude naam sprak geen actie, deze naam was meer een grapje, het zei niets over waar we mee bezig zijn. Daarom hebben we het veranderd in Flikkerterreur."

Hoe moet ik me jullie groep voorstellen?

"We zijn een kleine groep, maar wel met mensen er om heen die ons bij het organiseren van activiteiten willen helpen. Het ligt aan de activiteit wie er mee willen helpen. In het begin waren we gericht op het organiseren van activiteiten in Leiden. Maar in de loop der tijd zijn we ons meer op Amsterdam gaan richten, omdat daar een aantal actieve mensen wonen. Onze activiteiten zijn ook in de loop van de tijd veranderd. In het begin zijn we begonnen met het bespreken van allerlei thema's, om elkaar te leren kennen. Dit waren thema's zoals Aids, ouders, het uitkomen voor je homo zijn en sex in parken. Daarna hebben we in het Breehuis een benefiet georganiseerd. Om de groepen te steunen die zich verzetten tegen Clause 25, een anti-homo wet in Engeland. Deze wet verbiedt onder andere te zoenen in het openbaar. We hebben ook mee geholpen aan het organiseren van een landelijke demonstratie hiertegen. Na deze activiteiten zijn we weer terug gegaan naar het bespreken van thema's. Toen zijn een aantal mensen die meer actie wilden of de thema's te persoonlijk vonden afgehaakt.

We zijn ook maar internationale dagen voor radicale flikkers geweest. Onze eerste was vorig jaar in Berlijn. Hier viel op dat de flikkers uit landen waar de repressie erg groot is, onderling meer solidair zijn dan flikkers uit bijvoorbeeld Nederland. Met elkaar hebben we het gehad over als flikkergroep samenwonen, drugs, en over het consumptieve van de homobeweging.

De uitgaansgelegenheden voor homo's vragen bijna allemaal belachelijk hoge toegangsprijzen. En ze gebruiken dat geld niet om er iets voor flikkers van te organiseren. Zelfs aan de Roze Zaterdag wordt niet veel gedaan. Laatst hebben wij advertenties geplaatst om flikkers te vragen mee te werken aan een flikkerkraakpand of een kroeg, ook daar kwamen weinig reacties op, mensen willen voornamelijk consumeren. Ook tijdens de internationale bijeenkomst speelde het feesten voor sommige mensen wel een heel erg grote rol. Daarom is de volgende bijeenkomst ver van de grote steden gehouden. Bij deze bijeenkomst liepen de discussies door. We hebben het gehad over de scheiding tussen potten en flikkers, die er bijvoorbeeld kan zijn omdat potten liever alleen met vrouwen wonen. En we hebben het gehad over Michael Kühnen, een neo-nazi leider die homo bleek te zijn. Dat gaf een grote schok dat een homo zo slecht kan zijn. En we waren verbaasd omdat de nazi's veel homo's hebben vermoord in de Tweede Wereldoorlog. Op een bepaalde manier voel je wel met hem mee omdat hij ook homo is, en daar voor uit is gekomen, tegelijkertijd vind je hem natuurlijk een schoft.

In Nederland hebben we geprobeerd om tijdens de grote anti-racisme demonstraties, zoals die op 21 maart dit jaar, een apart flikkerblok te vormen. Om te laten zien dat we er zijn. De reacties van flikkers op dit idee waren minimaal. Het lijkt of linkse mensen geen flikkers zijn en flikkers niet links."

Hoe denken jullie dat dat komt, dat het lijkt of er geen flikkers zijn in de links-radicale beweging?

"Blijkbaar zijn mensen hier ook niet zo vrij dat ze zich als flikkers durven te manifesteren. We geloven echt niet dat er geen flikkers zijn. Toch zie je in bijvoorbeeld kraakkroegen zelden homo's knuffelen. Het links-radicale wereldje is zich ook helemaal niet bewust van haar aantrekkingskracht op flikkers. Ze kan die aantrekkingskracht hebben omdat je er niet zo wordt lastig gevallen met vragen als "heb jij geen vriendinnetje", je hoeft er niet te voldoen aan het huisje, boompje, beestje-ideaal. Flikkers worden door hun seksualiteit buiten de maatschappij geplaatst, daarom is het voor hun aantrekkelijk om in een groep te zijn die ook buiten de maatschappij staat. En daar actief mee te werken aan verzet tegen de heersende waarden en normen. In het LVC was laatst wel een gay-swing. Ik had me toen "vrouwelijk" aangekleed. Vrouwen reageerden hier positief op, ze vonden het leuk om te zien dat een man zich ook zo wil kleden. Al zit er wel ergens een grens, soms komt het over alsof je vrouwelijkheid belachelijk wil maken, als je na doen van vrouwen overdrijft. Ik denk dat vrouwen ook positief reageren uit solidariteit, door hun eigen strijd en onderdrukking. De mannen reageerden allemaal negatief op mijn uiterlijk."

Zijn er nog meer verschillen tussen hoe jullie omgaan met seksualiteit, en hoe de meeste hetero's dat doen?

"Ja, SM kan net als het dragen van vrouwenkleren een deel van je seksualiteit zijn. Wij vinden niets fout aan SM als het gebeurt met wederzijds goedvinden. Het is anders dan SM, en ook porno, van hetero's omdat daarbij de vrouw vaak vernederd wordt door de man. Dat is niet zo bij homo's. Maar pornofilms blijven plat en gericht op neuken, ze blijven ook voorspelbaar. We vinden ze niet verkeerd, tenzij het om verkrachtingsscenes gaat, dat kan mannen aanmoedigen hetzelfde te gaan doen. We hebben de indruk dat hetero's vaak verkrampter om gaan met seksualiteit. Zij hebben een lange geschiedenis van verkrampt gedrag in het huwelijk en met betrekking tot seksuele relaties met meerdere mensen. Voor homo's staan alle heersende normen en waarden op losse schroeven omdat ze daar toch al buiten staan. Dit geldt niet voor alle homo's even sterk, sommige apen hetero's na en willen ook trouwen.

Seksualiteit speelt sowieso een grotere rol in het leven van homo's uit protest tegen de maatschappij die dit wil onderdrukken. Je bent ook meer met je seksualiteit bezig omdat anderen je erop aan kijken. Bijvoorbeeld door de caissière in de supermarkt als ze je speldje met een roze driehoek ziet, en je eens heel goed gaat bekijken. Maar door openlijk homo te zijn dwing je mensen om over hun eigen seksualiteit na te denken, en dat is belangrijk."

Terug