De Fabel van de illegaal 93/94, zomer 2008

Auteur: Harry Westerink


Christenfundamentalist wil “met leger van God” Nederland veroveren

Evangelist Jan Zijlstra van de pinkstergemeente De Levensstroom in Leiderdorp (1) gaat vanaf september 2008 honderden geloofsgenoten trainen om met een “leger van de Heer” Nederland te winnen voor “het Koninkrijk van God”. Deze “nieuwe generatie evangelisten, predikers en leiders van morgen” moet de ontkerkelijking en de groei van de islam een halt toeroepen.


Propaganda van Levensstroom
Met een christelijke jihad tegen anders- en ongelovigen de natie veroveren voor Jezus. Dat beschouwt Zijlstra als zijn levenstaak. Vanaf 1993 leert hij zijn volgelingen hoe ze het beste zieltjes kunnen winnen voor het christenfundamentalisme. In 2007 zou God zelf Zijlstra hebben aangemoedigd om de religieuze veroveringsoorlog te intensiveren. “Laat de oproep door het land gaan, vorm een Gideons leger en geef ze mijn instructies”, zou God gezegd hebben. Gideon is een persoon uit de bijbel die door God zou zijn aangesteld als leider. Met een leger van slechts 300 man zou hij naar verluidt een verrassingsaanval hebben uitgevoerd tegen 150 duizend tegenstanders. Na een wonderbaarlijke overwinning wilden de Israëlieten hem tot hun koning kronen, maar Gideon wees dat af en gaf te kennen dat alleen God hun ware leider was.

Zijlstra wil “het leger van de Heer helpen te vormen met al mijn mogelijkheden. Ik wil met alles wat ik heb en kan, mij inzetten om dit leger te trainen, zodat straks het leger van de Heer de grote overwinning, door Hem, zal behalen. Heb jij zo'n verlangen om in dit Gideons leger gevormd te worden? Wil jij je voorbereiden op de belangrijke uitdaging die wij nu hebben? Om de natie te veroveren voor de Heer?” Aldus de schreeuwerige wervingsfolder voor de Levensstroom-training. Naast Zijlstra zal “het sterke leger van God” ook les krijgen van “de dynamische profeet” Steve Fedele uit de VS, “de gebedsstrijdster” Suzette Hattingh uit Duitsland, “de bekende bijbelleraar” Willem Ouweneel, en Gordon van Veelen, “die als geen ander onderwijs geeft over ‘hoe om te gaan met de islam en new age’”. Het trainingsprogramma omvat thema’s als “De slang zal in het stof bijten”, “De speer Gods”, “Wapendragers”, “Valkuilen en listen voor de dienaar Gods”, “Staan in het vuur van zijn tegenwoordigheid”, en “Offensief gebed”. Zijlstra: “De meest geweldige middelen staan ons ter beschikking om de hele wereld te winnen voor de meest geweldige boodschap. Wij mogen reuzen verslaan. Word niet zenuwachtig; God is altijd tegenwoordig. Hij heeft immers gezegd: Ik ben met je.”

Bulldozer

Met zijn religieus-militaristische aanpak timmert Zijlstra flink aan de weg. Tijdens de eerste landelijke “evangelistendag” op 15 december 2007 lieten zo’n 200 evangelisten zich door hem coachen en inspireren. Het initiatief voor die dag kwam van Jaap Dieleman van stichting Heilbode en David de Vos van stichting Go and tell. Ze hebben die organisaties opgericht om het evangelie aan de mens te brengen en streven naar een platform van evangelisten in Nederland. “Een evangelist is een bulldozer, geldverslindend instituut, individualist, vaak iemand met een sterke persoonlijkheid en soms ook lastig in een gemeente, maar ze zijn onmisbaar om bouwstenen aan te dragen voor het huis van God”, aldus Dieleman.

Zijlstra liet zijn toehoorders weten dat Nederland een land is “dat zijn dienstknechten, zijn evangelisten verslindt. Het is voor evangelisten overal gemakkelijker te werken dan in Nederland. Er is aan mij getrokken om naar het buitenland te gaan, maar God wilde mij voor Nederland. Dit land moet gewonnen worden voor Jezus.” Hij gaf de evangelisten ook tips mee. Zo moeten ze de stem van God leren verstaan. “Mijn ervaring is dat God vaak maar één keer spreekt tegen zijn zoon. Tegen een kind kan hij vaker spreken, maar tegen een zoon spreekt hij één keer. Reageer dan ogenblikkelijk. Wees een doener en ga niet eerst alles overleggen in een commissie of een bidstond houden. Doe het direct, ga niet in discussie met je verstand. Als je meteen gaat handelen, gaat God je meer geven. Blijf je in gebreke, dan houdt God op met spreken.” De evangelist heeft “het hart van een vechter nodig. Je moet niet terugdeinzen voor de vijand. Met God spring je over een muur.” Als een evangelist “een geloofsavontuur met God aangaat”, dan kan hij “geen negatieve mensen om zich heen dulden”. “Mijd die mensen”, adviseert Zijlstra. Een evangelist moet ook tegen een stootje kunnen. “Als je niet tegen kritiek kan, gaat God je geen groot gebied toevertrouwen. Ga er niet tegen in. Smeer je in met de beste olie tegen de drek. Vergeet niet: na hosanna is het vaak: kruisig hem.” Evangelisten zijn volgens Zijlstra mensen die scherp zien “met adelaarsogen” en spreken “met uitroeptekens”.

Revolutie

De bedoeling van dit soort trainingen is dat beginnende evangelisten later het land intrekken naar “elke plaats waar weinig meer over is van de goddelijke principes”. Zijlstra legt uit: “Dat zijn dorpen waar het christendom bijna is uitgedoofd. Ik was een keer in Hoenderloo. Daar staat een kerk waar nog 25 mensen schijnen te zitten, de jongste kerkganger is 67. Het zijn sterfhuizen. We moeten daar opnieuw kracht brengen.” Het leger van God zou zich ook op moslims moeten richten. “Die hebben een angst- en fanatismegeloof. Wij willen juist dat ze door Jezus God als vader leren kennen.” Maar volgens “godsdienstwetenschapper” Van Veelen moeten moslims worden benaderd zonder in een welles-nietesdebat te verzanden. Toch zouden moslims vaak verkeerd denken over het christendom. “Ze denken bijvoorbeeld dat God seks heeft gehad met Maria. Met dat soort misvattingen staan we natuurlijk op een achterstand. Wij willen geen oeverloze discussies daarover. Wij willen laten zien dat God niet - zoals Allah - ver en ongenaakbaar is, maar juist een liefhebbende vader.” Aanhangers van allerlei vormen van new age-spiritualiteit krijgen van Van Veelen ingepeperd dat de bijbel “elk contact met de geesteswereld verbiedt. Het is een heilloze weg.”

Zijlstra denkt dat 2008 heel bijzonder gaat worden. “God gaat ontzagwekkende dingen doen die hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland. Het wordt een revolutionair jaar voor de Heer.” Hij is de christenfundamentalistische revolutie zelf alvast maar aan het voorbereiden. Vanaf januari verzorgt zijn Levensstroom-gemeente wekelijks tv-uitzendingen op de regionale zender TV West. Zijlstra wil die programma’s ook via RTL 5 gaan uitzenden. Hij droomt ervan een machtige tv-dominee te worden. Zijn imperium reikt nu al tot aan de hemel. Vanaf het dak van de Levensstroom-kerk boven de snelweg A4 bij Leiderdorp projecteren laserlampen van 2.500 watt elke nacht een duizend meter lang “kruis van licht”. “Niemand zit te wachten op zo’n provocerend kruis”, stelden critici, die zich eraan ergerden dat God zoveel energieverspilling, horizonvervuiling en overlast voor vogels veroorzaakt.

Noot

Terug