Een open brief klimaatactivisten aan de AIVD: wiens veiligheid beschermen jullie?

De afgelopen maanden heeft de AIVD zeker vijf mensen uit de klimaatbeweging benaderd met de vraag of ze willen spioneren in hun eigen groep. Voor wie is de AIVD (en de regering) banger? Voor de klimaatcrisis of voor een beweging die de klimaatcrisis gaat stoppen? “Je bent ons positief opgevallen”, zo begonnen de gesprekken met ons, klimaatverdedigers die actief zijn bij de Nederlandse Fossielvrij-beweging, Code Rood en Extinction Rebellion. Daarna kwam de vraag of we informant wilden worden. Of we een relatie wilden opbouwen om op regelmatige basis informatie te delen over de klimaatbeweging. “Dat kan bijvoorbeeld op een bankje in het park. Dan spreken we af dat we oud-collega’s zijn.” We mochten met niemand over het bezoek praten. Een van ons werd door een AIVD-er gevolgd op weg naar zijn werk en in de bus aangesproken. Een ander kreeg een brief thuis en werd vervolgens in zijn voortuin verrast met een bezoekje van twee geheim agenten. Waarom hij nog niet had gereageerd op de brief. En bij weer een ander stonden twee AIVD-ers opeens voor de deur. De AIVD-ers vertelden ons dat ze op het politiebureau werkten, op een afgesloten afdeling waar ook de politie niet bij kan. Deze afdeling, de inlichtingendienst, valt rechtstreeks onder de AIVD. Deze onverwachtse benaderingen zijn intimiderend en ongelijkwaardig: ze weigerden hun echte identiteit prijs te geven en gebruikten nep-legitimatie. Tegelijkertijd lieten ze duidelijk merken dat ze wel veel van ons wisten. Zo beschreven ze foto’s van onze social media-accounts en wensten ze ons “veel plezier morgen” bij een evenement, dat in het gesprek niet ter sprake was gekomen. Zulke bezoeken van de AIVD grijpen ook op persoonlijk vlak in: wildvreemden lopen door je huis, ze scannen je boekenkast en laten je heel expliciet weten dat ze je Facebook strak in de gaten houden. In alle gesprekken werden we onderhuids bedreigd: we weten wie je bent. Niet meewerken kan consequenties hebben.

In Een open brief aan de AIVD; Wiens veiligheid beschermen jullie? (Burojansen.nl)

Uitgebreide beschrijvingen van de reeks benaderingspogingen lees je hier.