“Op 5 december 2014 vieren we de afschaffing van Zwarte Piet”
Een half jaar voordat Zwarte Piet het straatbeeld weer dreigt te gaan bezoedelen, werd afgelopen zaterdag in Amsterdam al de aftrap gegeven van de grote hoeveelheid activiteiten die de beweging tegen de racistische karikatuur in 2014 op stapel heeft staan. Maar liefst zo’n honderdvijftig mensen namen deel aan een strijdbare en inspirerende bijeenkomst waar de “kick-out” van de knecht van Sinterklaas alvast werd aangekondigd.
Kno’ledge Cesare, een van de kartrekkers in de strijd tegen de Nederlandse blackface-traditie, zette in zijn praatje uitstekend neer waar het de beweging tegen Zwarte Piet om te doen is: “Maak nog een paar foto’s van Zwarte Piet en hang die op in een museum. En heb je last van nostalgie? Met je Amsterdamse stadspas kun je hem vanaf volgend jaar gratis bewonderen in het Stedelijk Museum. We gaan er niet meer over discussiëren of Zwarte Piet nu racisme is of niet. Die discussie is zooo 2013.” En de Zwarte Piet-figuur is zooo 1850.
Institutioneel racisme
Anousha Nzume, die de bijeenkomst presenteerde, maakte duidelijk dat het de initiatiefnemers niet alleen gaat om Zwarte Piet, maar vooral om het institutionele racisme in onze samenleving. De racistische karikatuur is daar een uiting van, maar er is meer: verbale en fysieke agressie tegen zwarte mensen, discriminatie op de arbeidsmarkt, uitsluiting van migranten en vluchtelingen, etnische profilering door de overheid, en ga maar door. Zoals Kunta Rincho van de organisatie Zwarte Piet Niet (ZPN) het verwoordde: “Als we in Nederland niet zien dat Zwarte Piet racistisch is, hoe kunnen we dan institutioneel racisme aanpakken?” ZPN organiseerde vorig jaar op 16 november, de dag voor de intocht van Sint en Piet in Amsterdam, een indrukwekkend protest op het Beursplein.
De sfeer van het “kick-out event” zat er goed in door optredens van Joggo en Yahmani Blackman. Daarnaast waren er toespraken van Bamba Nazar over Malcolm X, PvdA-raadslid Peggy Burke en filmmaakster Miss Kitty. Vervolgens kwamen woordvoerders van de drie initiatiefnemende organisaties aan bod: ZPN, Nederland Wordt Beter en New Urban Collective. Zij gaven een enthousiaste evaluatie van de activiteiten tegen Zwarte Piet in 2013. De visie van Rincho: “De Zwarte Piet-discussie werkte als een laxeermiddel voor de Nederlandse samenleving. Alle racistische shit kwam er aan de onderkant uit.” Mitchell Esajas van New Urban Collective: “In 2013 is er een sociale beweging tegen Zwarte Piet ontstaan.”
Boycotacties
Kick-Out Zwarte Piet (KOZP) is de naam van de campagne die de drie organisaties in 2014 van de grond gaan trekken. Ze deden hun gezamenlijk en afzonderlijke plannen uit de doeken tussen nu, het moment van de aftrap, en het eind van het jaar. Via powerpoint-presentaties toonden de organisaties een overzicht van hun activiteiten, waarbij naast de veelzijdigheid en grote hoeveelheid ervan ook opviel dat die al in maart beginnen. Zo is er het plan om een oudercommissie op te richten die zich gaat bezighouden met Zwarte Piet in het onderwijs, vanuit het streven om scholen Zwarte Piet-vrij te krijgen. Ook wil men de druk op winkels opvoeren en hen ertoe bewegen om de racistische karikatuur uit hun assortiment en reclameboodschappen te bannen. Bedrijven die weigeren om daaraan mee te werken, kunnen te maken krijgen met boycotacties. Verder denken de activisten aan sit-ins bij bedrijven als De Bijenkorf, debatten, een demonstratie bij de ambtswoning van de Amsterdamse burgemeester, videoclips, een anti-Zwarte Piet-lied met medewerking van bekende artiesten, spreekbeurtpakketten voor scholieren, acties bij de intocht van Sint en Piet, en een landelijke demonstratie. “En op 5 december vieren we de afschaffing van Zwarte Piet”, zo werd strijdbaar opgemerkt. “En voortaan gaan we elk jaar op die dag Nelson Mandela herdenken.” Vorig jaar overleed Mandela op die dag, waarna op 6 december meteen een strijdbare herdenking plaatsvond waar ook activisten tegen Zwarte Piet aan deelnamen.
Het is bijzonder hoopgevend en het vormt een teken van kracht en onverzettelijkheid dat zo vroeg in het jaar al zoveel plannen zijn uitgewerkt en worden gepresenteerd. Het was prachtig om tijdens de bijeenkomst de enorme energie en inspiratie te merken waarmee de campagne tegen Zwarte Piet in 2014 van start is gegaan. Veel sprekers gaven uiting aan hun voornemen om zich nu en in de toekomst te blijven inzetten voor de afschaffing van de racistische karikatuur, “by any means necessary”, om met Malcolm X te spreken. Iedereen die daar een bijdrage aan wil leveren, kan meedoen aan de activiteiten van de drie organisaties en uiteraard ook eigen activiteiten ontplooien.
Frodo Tromp
Harry Westerink
Ik vindt niet dat we hem moeten afschaven, wel de racistische elementen verwijderen. We moeten af van dat volledige zwarte gezicht, de rode lippen, het krullend haar en de ”neger” oorbellen. Maar we kunnen ook een niet-racistische zwarte piet maken. Een piet die lijkt op een schoorsteenveger. Laten we hem niet-racistisch maken in plaats van volledig afschaven. Ik denk dat dit veel beter is!
Beste Jorein, in feite is jouw pleidooi voor handhaving van een soort of een beetje Zwarte Piet geen goede oplossing voor een probleem waar steeds meer mensen een einde aan willen maken. Zwarte Piet is een koloniale en racistische karikatuur. Wie daadwerkelijk alle racistische elementen uit die figuur verwijderd wilt hebben, zal toch echt moeten inzien dat de figuur dan ook helemaal moet worden ontmanteld, afgebroken, verwijderd, afgeschaft. Een beetje racisme is nog steeds racisme, zoals een beetje Zwarte Piet nog steeds een racistische karikatuur is. Dat komt ook omdat alles aan de karikatuur (zijn uiterlijk, zijn kleding, zijn positie ten opzichte van Sinterklaas, zijn geschiedenis als knecht) een racistisch en koloniaal karakter heeft. Bovendien is een beetje Zwarte Piet geen breuk met een figuur die veel mensen beledigt en kwetst. Waarom zou je moeilijk doen? Ik zou zeggen: weg met die nare karikatuur, zodat het kinderfeest eindelijk ook een feest van zwarte kinderen en volwassenen kan worden.
schaf dan gewoon dat hele sinterklaasfeest af, want dat is dan ook een racist die als zodanig toch zal blijven herinneren aan zwarte piet. en ook de kerstman kan niet meer want dat is een regelrechte rip-off van deze racist sinterklaas. weg met dat hele feest en alles wat eraan gerelateerd is, geen kadootjes meer, niks. laten we het islamitische suikerfeest maar adopteren ter vervanging.
beste harry westerink,
zwarte piet is nooit als racistische karikatuur begonnen. dat gebeurde pas na de dood van schenkman (die niet zo dol op maatschappelijke misstanden was).
een normale zwarte piet is, ongeacht hoe gekwetst mensen zich kunnen voelen, niet racistisch.
verder heb je ook nog te maken met 2 tot 18 miljoen mensen, die piet helemaal niet kwetsend vinden, denken dat hij “zwart van roet is” (blijkbaar is de traditie dusdanig veranderd dat piet geen zwarte man meer is) en graag een zwarte piet willen houden.
dus waarom moeilijk doen? maak hem gewoon “zwart van roet”.
een vrij acceptabele (eerste) stap voor 2014. en gezien tradities niet zomaar van de een op de andere dag veranderen, ook een zeer haalbaar alternatief. piet blijft voorlopig zwart, maar niet “racistische karikatuurzwart”.
je mag van mij ook kleurenpietjes of zo er doorheen proberen te trappen hoor, zou ik niet echt wakker van liggen, maar als een wettelijk verboden sinterklaas het al een paar eeuwen overleefd denk ik niet dat je veel kans maakt met een bijna compleet volk dat daar tegen is. misschien iets voor 2015/16/17?
tradities veranderen sowieso wel, enkel niet zo vlot. kan enkel het volk, dus die zul je eerst moeten overtuigen.
mvg
michel
@fixit
Zwarte en witte Nederlanders willen samen af van de racistische blackface traditie. Daar gaat het om, heel simpel. Jij probeert daar een Wilders-denkraam overheen te zetten: moslims (met hun suikerfeest) willen oer-Nederlandse cultuur (sinterklaas) en zelfs de hele westerse cultuur (kerstman) afschaffen. Ga dat maar lekker bij GeenStijl lopen promoten!
@Michel
Een “normale” Zwarte Piet is ook racistisch, ja echt. Witte mensen die hun gezicht zwart verven en dan dom gaan doen, ja, dat is racistisch. Jij mag vinden van niet, en de gekwetste gevoelens van vele mensen wegwuiven en Schenkman een toffe peer vinden, maar daar hebben we echt helemaal geen boodschap aan. Wij willen gewoon niet dat zwarte mensen in Nederland gedurende een maand per jaar voor lul worden gezet, heel simpel. Of nou twee of achttien miljoen mensen hier jaarlijks racistische rituelen willen uitvoeren, dat maakt niet uit: het is en blijft racistisch. Wat jij zegt tegen zwarte Nederlanders is: “laat je nog maar een paar jaar voor lul zetten, die racisten vinden het nog een moeilijk om eraan te wennen om dat niet meer te doen. Maar op den duur zullen ze echt wel veranderen, hoor”.
Fix en Michel, nog even een korte reactie van mijn kant. In het midden van de negentiende eeuw, toen onderwijzer Schenkman Zwarte Piet bedacht, begrepen mensen echt wel dat het om de beeldvorming van een “neger” ging, zoals Zwarte Piet toen wel werd genoemd, om een soort zwarte knecht die in dienst staat van zijn baas Sinterklaas. Dat was voor velen zonneklaar. Pas later is dat verzinsel van schoorsteenveger erbij gekomen.
Maar hoe het historisch ook is gelopen, belangrijk is om anno 2014 echt te kijken naar die Zwarte Piet-figuur. Probeer nu eens niet nostalgisch te worden over je jeugd, over de kadootjes die Sint en Piet je gaven, over het snoepgoed, over de surprises. Zet dat nou eens van je af en kijk eens echt naar Zwarte Piet. Is dat een schoorsteenveger? Kom nou! Ooit een schoorsteenveger gezien met zulke dikke lippen, kroeshaar, grote oorbellen en een kostuum van een soort bediende of huisknecht? Ooit een schoorsteenveger gezien die in dienst staat van een raar uitgedoste pseudoheilige? Ik dacht het niet.
Ik laat het hierbij. Of jullie, Fix en Michel, nu overtuigd raken of niet, de beweging tegen Zwarte Piet groeit en de Zwarte Piet-fans komen in het defensief. De wereld verandert, tradities komen en gaan. We gaan niet wachten op “het volk”, al was het alleen maar omdat dat begrip een mythische constructie is. Of ze door jullie nu tot het “volk” worden gerekend of niet, vooral zwarte mensen komen meer en meer in actie tegen de racistische karikatuur. Of jullie dat nu leuk vinden of niet.
Tenzij er nog werkelijk vernieuwende bijdragen komen is deze discussie hierbij afgesloten.
harry westerink,
misschien was ik ietwat onduidelijk. “zwart van roet” komt min of meer neer op roetveegpiet, maar dan wel meer zwart, zodat piet nog steeds onherkenbaar is.
ennuh eric… ik weet al zo’n 30 jaar dat piet niet spoort. je weet wel, toen ze kleurenpieten ook al eens probeerden. niet zo’n succes trouwens, maar petje af als het je dit jaar in 1 keer gaat lukken.
Sint Nicolaas feest kun je niet zomaar uit het historisch context trekken. Er zitten zoveel nog verborgen elementen in die verwijzen naar hele oude volksgebruiken. Die zelfs voor het christendom zijn ontstaan. In de middeleeuwen was het zwart verven, toen met roet meer een verwijzing naar de dood en angst aanjagen. Zoals er ook zwarte volken in afrika hun gezicht wit maken die naar geesten verwijzen.
In mijn jeugd nog, al ging het toen wel afvlakken, was je echt bang voor zwarte piet! die je kon je met de roe geven en je in de zak stoppen als je stout was.
Hoe dan ook er gaan veel tijdgeesten doorheen. Maar om het afschaffen af te dwingen om het volk racistisch te noemen vind ik te kort door de bocht en of daarmee uiteindelijk het doel bereikt gaat worden? Het zal hooguit een speeltje worden voor een elite die zich hiermee kan onderscheiden van het gepeupel
Waar ik het wel mee eens ben is dat er een beeldvorm wordt gebruikt die met de kennis van nu achterhaalt is en ook niet gepast meer. Maar ik ben overtuigd dat bij velen, die bij het feest sinterklaas een prettige knusse ervaring bij hebben totaal niet de intensie hebben om racistisch te zijn. Het is ook de eigen jeugdherinnering die dan dusdanig in de weg staat om zwarte piet te wissen. Voor de kinderen van nu maakt het geen bal uit:blauwe, gele, groene, pimpelpaarse pieten. Als je gelooft dat een paard over het dak gaat, feest is feest.
De volgende vraag zal moeten zijn waarom is die kennis er eigenlijk niet? of zo weinig?
Omdat er nauwelijks gesproken wordt over slavernij. Wat hebben de meeste Nederlanders geleerd over de slavernij? Het is heel summier.
Als je als kind geboren werd bij ouders die slaaf waren was je dan ook slaaf? weet ik veel.
En nu nog zijn er slaven! gaat gewoon door.
En zolang die kennis ontbreekt wat het werkelijk inhoudt wat slaaf zijn betekent dan is het voor mij alleen maar een politieke correcte handeling inplaats van bewustwording.
Misschien is het een idee, om de dag van de slavernij die op 1 juli is, naar december te verplaatsen. Net iets voor sinterklaas. In de donkere dagen voor kerst. Misschien willen wat bijstandsgerechtigden als slaven fungeren als tegenprestatie. Historie en heden actueel maken. ofzo.
Wij noemen “het volk” niet racistisch. Degenen die tegen de blackface traditie zijn horen ook bij dat “volk”. Onder de rest, de degenen die zich hard maken om de blackface traditie te behouden dus, zitten inderdaad veel racisten, dat bleek wel uit de reacties op de eis tot afschaffing. Zwarte Piet is een racistische gewoonte, en die bewust willen vasthouden terwijl anderen (zwarten én witten) erdoor gekwetst worden, tsja dat is ook racistisch, vind ik
Hoezo “speeltje voor een elite”? Degenen die voorop gaan in de strijd tegen de blackface worden ontzettend belaagd, en nog belangrijker: ze behoren tot de groepen die overal gediscrimineerd worden, op de arbeidsmarkt, aan de deur van de disco, in de media, op straat, etc. En die achterstelling speelt al eeuwen. Hoezo elite? De werkelijke politieke elite, die van de politieke partijen wuift de bezwaren tegen Zwarte Piet weg, doet als of hun neus bloedt, en geeft in ieder geval geen steun aan de anti-racisten.
Zwarte anti-racisten die fysiek bedreigd werden vanwege hun kritiek op Zwarte Piet werden ook niet in bescherming genomen door de gewapende tak van die elite: de politie. Integendeel: de politie arresteerde activisten vanwege hun protest-t-shirts en een van hen werd later zelfs door door een agent fysiek bedreigd.
Het is ook een vergissing dat Zwarte Piet moet worden afgeschaft uit politieke correctheid, of uit een bewustzijn van slavernij enzo. Nee, het gaat erom dat zwarte Nederlanders er hier en nu last hebben dat ze elk jaar een maand lang collectief voor lul gezet worden. Zie bijvoorbeeld deze twee filmpjes. http://www.doorbraak.eu/andere-kant-zwarte-piet/ en http://www.doorbraak.eu/de-andere-kant-zwarte-piet-deel-2/ Dat psychische en soms ook fysieke geweld tegen zwarte Nederlanders moet per direct stoppen, heel simpel.
Tenslotte vind ik de vergelijking met de dwangarbeid van nu ongepast. Slaven waren eigendom van andere mensen, hun kinderen werden hen afgenomen en verkocht, ze werden vermoord als ze probeerden te ontsnappen of in opstand te komen, dat is toch wel heel wat anders. Door beide met elkaar te vergelijken doe je best wel af aan het lijden en de dood van miljoenen Afrikanen gedurende enkele eeuwen onder de handen van westerse/witte staten, bedrijven en individuen.
dus het gaat meer om het feit dat mensen zonder zwarte huidskleur zichzelf zwart maken en krullenpruik opzetten en pakje aantrekken.
Maar als een zwart gekleurde mens zich rose/wit maakt en een blonde pruik opzet en raar pakje aan trekken is dat dan ook racisme? dat vraagt ik me ook af.
Let wel, volgens mij mag het niet de bedoeling zijn dat er mensen onbedoeld en of bedoeld zich heel akelig en gekwetst voelen bij het feest Sinterklaas dat kan volgens mij best wel een omwenteling in gemaakt worden, kwestie van wennen.
Bij nader inzien was het ongepast van mij.
Ik wou dat de nadruk leggen op de slaven van heden. Ze zijn zo onzichtbaar.
iemand die onder druk zijn nieren moet verkopen. Of mensenhandel, of mensen die geen burgerrechten meer hebben, of mensen die werken in sweatshops.
Volgens mij, corrigeer me maar is slavernij heden niet meer op raskenmerken te beoordelen maar meer vanuit inkomstenachterstand.
Al hoewel ik moeilijk onderscheid kan maken wanneer spreek je van slavernij en wanneer spreek je van onderdrukking.
Precies! En dan dom gedrag gaan vertonen. Dat heeft een lange internatonale traditie. In Amerika had je de minstrel shows, lees bijvoorbeeld dit op de wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show Blackface heeft een directe verbinding met het slavernijverleden.
Die zwarte zou dan inderdaad een witte te kakken zetten. Maar dat zou een heel andere lading hebben, omdat zwarte mensen witte mensen niet eeuwenlang tot slaven, tot eigendom gemaakt hebben. Ons hele kapitalistische systeem is voor een groot deel gebaseerd op die slavernij van zwarte mensen. De industriële revolutie is begonnen in de textiel-industrie met het katoen dat slaven gratis plukten. De suikerplantages in het Caribisch gebied werden bemenst met slaven, etc etc. Zo werd het eerste kapitaal bijeen gebracht en steeds verder geïnvesteerd. Kapitaal verworven over de ruggen van slaven. Dat kapitaal liep via banken die nu nog steeds groot en belangrijk zijn (of hun opvolgers).
Vandaag de dag worden zwarte mensen op veel gebieden in de samenleving (en wereldwijd) nog steeds systematisch achtergesteld. In die context is het gewoon niet hetzelfde als zwarten of witten voor lul gezet worden. Het is niet voor niets dat massaal Zwarte Piet gespeeld wordt in Nederland en niet Witte Piet (met een zwarte Sinterklaas, die zijn baas is, bv).
Over die onderdrukking van vandaag de dag heb je groot gelijk: er is nog steeds slavernij, er worden lichaamsdelen verkocht etc. Maar onder de slachtoffers daarvan zijn meer zwarte mensen dan witte, en meer vrouwen dan mannen, enz. Dezelfde groepen mensen die al eeuwen achtergesteld worden.
Ik zou zelf het woord slavernij gebruiken als mensen echt eigendom van een ander zijn, en uitbuiting en onderdrukking in alle andere gevallen.
Zwarte Piet is geen koloniale karikatuur, noch is het een overblijfsel of uiting van racisme. Het is een figuur die is overgebleven uit de tijd van de afschaffing van de slavernij. Het is een bizar idee dat precies op het moment dat iedereen de mond vol had van het afschaffen de slavernij en er een zwarte begeleider van sinterklaas werd geïntroduceerd op scholen of door een schoolonderwijzer om kinderen bekend te maken met het fenomeen ‘zwarte mensen’ er opeens hordes racisten zouden opduiken die deze figuur in de herinnering zouden houden om hun racistische gevoelens te kunnen uiten. Zwarte Piet is juist voortgekomen uit allerlei emanciperende ideeën. Hij wordt ook beslist niet altijd karikaturaal weergegeven, hoewel er vanuit commerciële hoek natuurlijk altijd beeldvorming bestond die niet zo ideologisch of maatschappelijk geïnspireerd was, maar gewoon dom en oppervlakkig. Zwarte Piet is door consequent afgebeeld als een innemende figuur en een kindervriend, juist om te maken dat kinderen door het vooroordeel van de huidskleur heen prikken.
Het is een heel vervelende gewoonte dat bepaalde groepen die zichzelf achtergesteld vinden voortdurend confrontaties aangaan tegen de westerse cultuur en westerse burgers,vooral juist omdat veel mensen expliciet tegen discriminatie en racisme zijn en zich daarvoor inzetten. Hoe moet je je nu tegen deze beschuldingen verweren? Moet je zeggen: nee hoor, ik ben helemaal geen racist, ik ben een zeer goed mens, ik ben erg voortreffelijk en mij is niks te verwijten… Ieder verweer tegen deze onaangename beschuldigingen lijkt op zelfoverschatting en eigendunk.
Bovendien is de agressie die je over je heen krijgt als je zegt dat zwarte Piet geliefd en populair is en niets met racisme te maken heeft, en bovendien juist heel leuk is voor zwarte kinderen, heel intimiderend en ongenaam.
In plaats van dat deze groepen hun eigen gebrek aan zelfbewustzijn proberen te ontgroeien door anderen te beschuldigen kunnen ze beter proberen solidair te zijn met álle Nederlanders tegen de werkelijke bedreigingen van onze samenleving. Wij hebben allemaal te kampen gehad met discriminatie, vooroordelen, uitbuiting, onrecht. We willen dat opheffen door wetten die ons beschermen en door iedereen via opleidingen de kans te geven zich te bevrijden van uitbuiters en manipulatie. Stel je voor dat we deze rechten allemaal alleen maar gebruikten om haatcampagnes tegen elkaar te voeren. je weet wel wie dan de lachende derde zou zijn.
Emanciperen doe je zelf. Je gaat geen lastercampagnes voeren tegen medestanders en mensen die eveneens te lijden hebben onder de ontwikkelingen van de laatste tijd, zoals de gemiddelde arbeider of werknemen. De blackfacebeweging is een gefrustreerde splijtzwam in de samenleving, die Nederlanders ten onrechte en vanuit onbekendheid met de geschiedenis demoniseert en criminaliseert. Echte emancipatie houdt in dat je níet afhankelijk bent van wie dan ook.
Deze campagne komt de samenleving niet ten goede. Integendeel, het kan zelfs leiden tot een afkeer van allochtonen, omdat iedereen alleen maar lijkt op te komen voor de zielige slachtofferallochtonen, en consequent blanke Nederlanders als de schuldigen van discriminatie en racisme aanwijst. Het kan ook leiden tot een afkeer van links, omdat veel uitgesproken linksen het consequent opnemen voor klagende en demoniserende allochtonen. Echt links houdt in dat je jezelf door scholing en opleidingen zoveel mogelijk ontwikkelt, zodat je je eigen bestaan kan opbouwen en niet meer afhankelijk bent van het kapitaal, uitbtuiters, bedriegers, god of welke vorm van manipulatie en bedrog dan ook. Altijd maar anderen beschuldigen zonder naar jezelf te kijken is geen bewijs van goed zijn.
Els Geuzebroek, precies toen de afschaffing van slavernij bijna een feit was, wilden de Nederlanders een beeld creëren waarmee ze comfortabel waren. Na eeuwen van de zwarte medemens als “niet mens” te hebben gezien, had de Nederlander moeite om een zwarte als gelijke te accepteren. Jij beschrijft een fictie- een hele transparante fictie, want de Pieten zijn nooit gelijk met Sinterklaas. Ze zijn altijd knecht. Ze zijn altijd dom. Ze zijn altijd fysiek beter (lees: geschikter voor fysiek arbeid) en minder cognitief dan hun baas. En het hele tafereel bagatelliseert de slavernij, alsof het heel normaal is dat de witte man een paternalistisch rol speelt in verband met kinderlijke zwarte mensen. Wordt eens wakker en ruik de koffie, Els. Want het is een erkent fenomeen dat stereotypen discriminatie veroorzaken. Ga de literatuurstudie van het College voor de Rechten van de Mens eens lezen: De Juiste persoon op de juiste plaats: de rol van stereotypen bij de toegang tot de arbeidsmarkt. In Nederland zijn deze racistische stereotypen juist gepromoot! Nu dat is een haat campagne tegen medelanders!
Zwarte Piet afschaffen lijkt me niets minder als symptoombestrijding.
Zou racisme nu echt stoppen, of zelfs ietsjes minder worden als men dit zou afschaffen?
Feit is, dat niemand er racistische bedoelingen mee heeft, dat is zeker.
Dus wat zal het effect zijn als de mensen die op hun tenen getrapt voelen hun zin krijgen? Hooguit dat er, van de resterende 99%, een soort van rancunegevoel ontstaat tegenover de mensen die ‘hun’ Zwarte Piet afgepakt hebben? Hebben ze dan hun zin?
Ja, zonder blackface-traditie zou Nederland een ietsje minder racistisch zijn. Dat is zeker.
Dat is maar de vraag. Maar dan nog zou dat niet bewijzen dat het niet racistisch ís. Blackface is feitelijk racisme, dat is zowat overal ter wereld bekend, behalve in Nederland. Je kunt meedoen aan racistische tradities zonder bewust racistisch te willen zijn. Het simpelweg wegwuiven van bezwaren tegen blackface is daarnaast op zich al racistisch: niet serieus nemen van de ervaring van zwarte Nederlanders.
Racistisch behandeld, zal je bedoelen…
Dus om te voorkomen dat de mensen die graag racistische rituelen uitvoeren teleurgesteld raken, moet de rest maar accepteren dat zwarte Nederlanders elke dag van november voor lul gezet worden? Om de daders niet teleur te stellen moeten de slachtoffers maar hun mond houden???
Ik vraag me af of je ook zo reageert als het om andere misstanden gaat?
Naar aanleiding van een bericht van Quinsy Gario op het weblog Roet in het eten heb ik een uur lang (zucht) naar een uitzending van Koffietijd gekeken op Uitzending gemist en het is dus echt waar: Paul de Leeuw is om. Hij heeft Twelve Years a Slave gezien en daarna het boek gelezen en naar aanleiding daarvan is hij nu van mening dat Zwarte Piet beter niet meer naar Nederland kan komen en dat er een oplossing voor moet worden bedacht.
Ik vond dit een vermeldenswaard berichtje. De Leeuw is tegenwoordig niet meer zo groot in het medialandschap als voorheen en verder kun je van hem vinden wat je wilt. De plotselinge meningsverandering (eind vorig jaar was hij nog een uitgesproken voorstander) is opmerkelijk maar lijkt me oprecht. En juist dit soort Bekende Nederlanders zijn buitengewoon belangrijk als het gaat om veranderingen in de publieke opinie.
De afschaffing van Zwarte Piet gaan we nog wel meemaken. En met die rancune zal het ook wel meevallen – die blijft waarschijnlijk beperkt tot een club verstokte PVV-ers.
Ik ben het er helemaal met je eens Sandra. De overheid heeft de taak om het publiek te informeren om rancune te voorkomen. En dan zal het goed gaan. Een publiek die niet discriminerend wilt zijn zal het accepteren, net zoals de merkwaardige ommekeer van Paul de Leeuw.
Volgens artikel 10 van het Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens (betreffende de vrijheid van meningsuiting) is niet allen het recht om het publiek te informeren gewaarborgd maar ook het recht om het publiek adequaat te informeren.
(Ik heb medelijden met je dat je moest door Koffietijd heen om de fragment met Paul de Leeuw te kunnen zien!) Hier is de ongeveer 1 minuut fragment: http://www.koffietijd.nl/uitzendingen/de-zwarte-pieten-moeten-niet-meer-in-ons-land-komen/
Paul de Leeuw liet zien dat je van gedachten kan veranderen, zonder een boetekleed te hoeven dragen. We zijn allemaal mensen en we blijven, als het goed is, in ontwikkeling.
Vind het betoog van els geuzenboek inconsequent. Een rare veronderstelling dat als een zwarte Nederlander ( of gele, witte wat dan ook) aanstoot geeft aan de personage zwarte piet is het een allochtoon en moet een spoedcursus integreren anders haalt hij de woede van de autochtone bevolking op zijn of haar hals. Dat is bijna emotionele chantage.
Ik wil wel aannemen dat de intensie van viering van sinterklaas bij de meeste mensen totaal niet opzet heeft tot racisme en zichzelf daaraan willen linken.
Echter het is de onbewuste beeldvorming die kwalijk is. Daarin zit wel een grote ontkenning hoe men daadwerkelijk tegenover mensen staat met een ander huidskleur. Onbewust koppelt Els daar ook bepaalde kenmerken aan. ‘Gebrek aan zelfbewustheid’ ‘achtergesteld.
Kleine kinderen zijn heel flexibel, of er nou blauwe, roze, gele pietjes zijn. Het is veel meer kunnen de groten afstand doen van een gewoonte, niet afschaffen maar aanpassen waar iedereen blij en tevreden over is.
ik vind sinterklaasfeest kinderachtig en snap niet dat mensen dit nog doen. kinderen kun je altijd blij maken met cadeautjes. dus het enige wat blijft zijn piet en sint. deze twee kunnen dus niet zonder mekaar, want sint is lui en laat piet alles doen. dus als piet weg is stopt sint er ook mee en heeft de slechterik jacob de grootste lol.pepenoten wil ik wel in de winkel want die zijn lekker.gewoon kruidnoten noemen en chocolade kruidnoten en standaard verpakking .
chocoladeletters niet nodig want je kan het hele jaar door chocola krijgen. die marsepein mag ook wel blijven want dat is wel lekker … maar van mij part schaffen jullie sint en piet maar af en stoppen jullie ze in de zak naar spanje.
Eindelijk Nederland stapt ( langzaam ) uit haar habijt . Welkom in Europa .
De reacties van de witte nederlanders doet me inzien hoe ver ze van de zwarte mensen afstaat. Door de blanke overheersing heb ik In mijn opvoeding geleerd dat de blanken slimmer en beschaafder zijn dan zwarte mensen. Daarom snap ik het kinderlijk denken niet over hij is zwart van de schoorsteen. Hoe kan zo’n intelligente blanke zo denken. Hoe kan een blanke denken, nou dan doen we hem toch minder zwart, zo goed? Hoe kan een blanke die zijn gezicht zwart sminkt en dikke rode lippen maakt, een kroespruik opdoen, grote ronde oorbellen, olijk doen en nog steeds denken dat hij geen neger nadoet zoals een blanke in de slaventijd de negers zag. Hoe kun je zo blind zijn. Mijn conclusie is dat witte mensen dus echt niet slimmer zijn dan zwarten. Ik wil niet een beetje verkracht worden maar helemaal niet verkracht. Nee is nee en niet: “een beetje???” Niks een beetje jou zin. In een relatie moeten beiden ervan genieten en niet alleen de ander.
Ik vind dat ze sinterklaas moeten afschaffen als het niet om racisme gaat dan wel om het overdreven gedoe eromheen.
het is ook wel erg raar dat men beweerd dat pieten zwart door roet zijn en heel toevallig allemaal afro haar hebben.
maar zo heb je overal wel wat kijk naar de Chinezen die worden constant beledigd. Terwijl de meesten echt hardwerkende mensen zijn en heel beleefd zijn na de Nederlanders toe. Toch worden zij altijd beledigd. Nederland is gewoon heel rasistisch. Je hoeft tegenwoordig maar een beetje getint te zijn of je bent in velen ogen al een “vieze buitenlander”.
Ik ben zelfs indisch/surinaams/turks maar laatst kwam een vriendje van mn zoontje hier in deze bijna nederlandse wijk aan de deur schreeuwend dat wij vieze marokkanen naar onze eigen land terug moesten. Racisme zal buiten sinterklaas om ook altijd wel blijven en zelfs erger worden met de dag.
Ik vind ook als Christen dat Sinterklaas afgeschaft moet worden.
Het is tegen mijn geloof .
Buiten ons geloof als vele mensen er aanstoot aan hebben en het gezien wordt als racisme (of dat officieel nou niet zo is of wel) moeten ze het gewoon meteen stoppen uit respect voor je medemens.
Ik zelf heb echt een hekel aan sinterklaas feest ondanks dat ik 4 kinderen heb, ik heb niks tegen mensen die pakjesavond vieren maar zelf vind ik dit echt een domme avond en kan niet geloven dat al die mensen net zoals carnaval het zo uitgebreid vieren. Ik zou me persoonlijk schamen.
Kerstmis wordt ook zo overdreven, mensen slaan voedsel op alsof er elk moment oorlog kan uitbreken.
Het lijkt wel een vreetdag voor de meesten tegenwoordig. En door de kerstman wordt ook nog eens de ware betekenis van kerst vergeten nml de geboorte van Jezus aka Yeshua.
Voor mij persoonlijk AFSCHAFFEN SINTERKLAAS graag zelfs!
Nog even over dat sinterklaas een kinderfeest zou zijn..
Ik weet wel bijna zeker als je deze kwestie in het kinderjournaal zou gooien dat alle kinderen zouden zeggen “dan maar afschaffen”
Het is denk ik meer een feest voor hun ouders, de ouders willen het zelf niet missen!!
Voor de kinderen kan je ook zo een ander feest bedenken zoals kinderdag of zo iets als dat zo hoognodig is.
persoonlijk vind ik verjaardag al genoeg. De rest van het jaar kan je ze ook gewoon verwennen daar heb je geen sinterklaasfiguur voor nodig. Je koopt tenslotte de cadeaus zelf. Je houdt ze een paar jaar voor de gek en later zeg je het was niet echt. Stommiteit noem ik dat. Zou het niet leuker zijn om gewoon verwend te worden door papa of mama.
Goed heilig man noemen ze hem. Afgoderij vind ik bij mij is alleen God Heilig. Niemand anders dan Hem alleen.