Zanger Ozan Manas maakt het Grijze Wolven-gebaar, de Turkse variant van de Hitlergroet.

Zanger Ozan Manas maakt het Grijze Wolven-gebaar, de Turkse variant van de Hitlergroet.

Doorbraak heeft in een reeks van publicaties (2011, 2016, 2016, 2018, 2018) overvloedig bewijs geleverd voor het gegeven dat het jaarlijks in Arnhem georganiseerde Turks Festival en de bijbehorende optocht geen onschuldige culturele en muzikale evenementen zijn, maar politieke manifestaties georganiseerd door de extreem-rechtse Turkse Federatie Nederland (TFN) en haar Arnhemse afdeling. Ook is daarbij aangetoond dat de TFN gelieerd is aan de Turkse fascistische Partij van de Nationalistische Beweging (MHP). In dit artikel leveren wij het zoveelste bewijsstuk aan. Een inkijk in de songteksten van de hoofdartiest van het festival, Ozan Manas, laat duidelijk zien dat de keuze van de organisatoren van het festival voor hem geen toeval is. Welkom bij het uitermate agressieve, religieus geïnspireerde, anti-Europese, anti-Armeense en ultra-nationalistische muzikale repertoire van Ozan Manas.

Vraag ook de Arnhemse burgemeester Marcouch om afstand te nemen van het festival en de optocht, en om meteen in te grijpen bij racistische en andere bedreigende uitingen. Hier vind je een voorbeeldbrief.

Manas (Denizli, 1984) prijkt als hoofdartiest prominent op het affiche van het Turks Festival dat dit jaar van 22 tot en met 24 juni plaatsvindt in Arnhem. Ozan Manas is de artiestennaam van Akın Kıraç. De universitair opgeleide Manas woont in Turkije en komt voor het festival over naar Nederland. De activistische zanger treedt sinds 2004 op, meestal tijdens activiteiten van de “Idealistische Haarden” (“Ülkü Ocakları”). Dit zijn lokale ultra-nationalistische jongerenorganisaties in Turkije die gelieerd zijn aan de MHP. In een interview in 2011 gaf Manas, een groot aanhanger van de Turkse antisemiet Hüseyin Nihal Atsız (1905-1975), aan wat het hogere doel is van zijn muziek: een “sterk, nationalistisch Turkije”, een ideaal dat in zijn ogen werkelijkheid kan worden als Turkse nationalisten flink aan gezinsuitbreiding zouden doen.

Allahoe akbar

Dat er geen twijfel kan bestaan over het feit dat Manas een militante Turkse nationalist is, blijkt uit de teksten van zijn lied “Ondanks de vrees”. Hij rekent zich zelf daarin tot de “Turkisten” (“Türkçüler”) en “idealisten” (“Ülkücüler”), zelfdefiniëringen die MHP-activisten graag gebruiken:

“Ondanks alles zijn wij zowel Turkisten als Idealisten
In de gevangenis, aan de galg komt onze kracht voort uit ons geloof
Ondanks alles zijn wij zowel Turkisten als Idealisten
In de gevangenis, aan de galg komt onze kracht voort uit de Koran”

Dat een militante interpretatie van de soennitische islam ook tot de drijfveren van Manas behoort, kunnen we afleiden uit zijn lied “De Zaak”:

“De gelovigen worden vervuld met blijdschap in de Koran
Mijn Heer belooft de overwinning in de Koran
De Zaak is de Zaak van Allah, kom op dapperen
Onze getuigen zijn de engelen, en alle martelaren

Als wij terug zouden keren op onze schreden, zouden wij ons schamen voor onze eer
De wereld is voor ons te klein, zolang de vlag niet prijkt op de kasteeltoren

Allahoe akbar op onze lippen, het Ideaal in ons hart
Moge Allah de Turk beschermen en verheffen
De Zaak is de Zaak van Allah, kom op dapperen
Onze getuigen zijn de engelen, en alle martelaren”

Ontkenner van de Armeense genocide

Zeer intimiderend is het anti-Armeense lied van Manas met de veelzeggende titel “Of we leggen jullie het eeuwige zwijgen op of we laten jullie bloed ophoesten”. Daarin ontkent de extreem-rechtse zanger niet alleen de Armeense genocide, maar stelt hij ook nog eens dat Armeniërs zich juist schuldig hebben gemaakt aan slachtingen onder de Turken:

“Jullie die een oog hebben op de Ararat en Nagorno-Karabach
Jullie die mijn opa en oma hebben afgeslacht en doen baden in bloed
Jullie die zich sterken met de leugen van de genocide
Wij hebben nog een rekening te vereffenen met jullie
Wij luisteren niet naar het kraken van de steen van het geduld
Of we leggen jullie het eeuwige zwijgen op of we laten jullie bloed ophoesten”

Turken blijven

In het lied “Europeaan” keert Manas zich tegen een vermeende en door hem verafschuwde Europeanisering van Turkije:

“Het meisje draagt een kruis, ze adoreert Madonna
Haar oma draagt een minirok, ook zij is Europeaan geworden
Europeaan, Europeaan, ook hij is geworden een Europeaan
Europeaan, Europeaan, ook hij is geworden een Amerikaan
(…)
Kıraç is mijn voorvader, dit is mijn aard, dit is wat ik te zeggen heb tegen mijn natie
Laten wij Turken, zonen van Turken, blijven en laten we ons verenigen, dit is wat ik te zeggen heb”

Made in Arnhem

Op het affiche van het Turks Festival 2018 is niet alleen Ozan Manas te zien, maar ook een logo van Made in Arnhem. Dit is een campagne om Arnhem te promoten door te laten zien dat de stad “bruist van creativiteit en ondernemerschap”. Organisaties en bedrijven kunnen meedoen met deze campagne. Het Turks Festival blijkt ook aangesloten te zijn bij “Made in Arnhem”. Met de ultra-nationalist Ozan Manas als hoofdartiest zal het Turks Festival dit jaar Arnhem wederom laten bruisen met Turks-nationalistisch gif. Ik doe twee voorspellingen: Made in Arnhem is waarschijnlijk simpelweg niet op de hoogte van wat het Turks Festival verbergt achter de façade van een “cultureel en muzikaal evenement” en de organisatoren van het festival zullen weer de vermoorde onschuld spelen.

K.J. Molenaar

Affiche van het festival met prominent in het midden Ozan Manas en linksonder het logo van "Made in Arnhem".

Affiche van het festival met prominent in het midden Ozan Manas en linksonder het logo van “Made in Arnhem”.



Het kan even duren voor je reactie voor anderen zichtbaar wordt omdat de redactie er eerst nog even naar kijkt. Seksistische en racistische reacties worden niet doorgelaten, evenals scheldpartijen, bedreigingen, 'off topic'-bijdragen en pure 'knip en plak'-reacties (deze website is geen prikbord). Wil je contact met de redactie? Mail dan: doorbraak@doorbraak.eu


Je mag de volgende tags gebruiken: <a href=""> <blockquote> <del> <code> <em> <i> <strong> <b>


*